Labels: , ,

PC Maintenance 1 - Lajukan Startup

Perasan tak, tiba2 PC kita slow sangat masa start. Nak tunggu dia load semua program terasa lambat la. Actually ada program yang kita install untuk kegunaan satu2 masa tu, atau by default, Windows dah setkan certain application untuk run bila kita onkan PC. Contohnya, Windows live messagger, Microsoft Groove, Adobe update dan sebagainya. Kita tak perlukan semua tu. Itu hanyalah program utuk update software tu. Ia bagus tapi kekadang menyusahkan...

Antara cara paling basic nak buang semua tu ialah dengan mematikan program itu pada startup.

Taip msconfig pada start > run



Ok, akan keluar System Configuration Utilty kan, pergi kebahagian Services. Ok ni semua senarai service yang akan run kat PC kita. Banyak yang kita boleh matikan. Before that, tick dulu "Hide all Microsoft Service" untuk sembunyikan service yang penting. Ok yang tinggal nih semua yang kita boleh matikan. Korang leh try and error. Yang biasa org matikan adobe, bonjour, google update, microsoft dan sebagainya. Next akan saya senaraikan service yang patut dimatikan.



Kemudian tengok pula pada bahagian Startup. Inilah senarai application yang akan run mula masa kita buka PC kita. Nak tau virus pun boleh check kat sini. Tarik sikit menu command tu supaya kita boleh tengok dari mana dia run. Klu yag pelik2 dari recycler ker atau folder ntah aper2 ker, kita boleh matikan, klu delete pun lagi baik. Kadang appliation tu tak perlu run mula2, klu kita nak, kita click la kat appliation tu. Contoh YM.



Last sekali click kat Ok, program akan tanya nak Restart atau tak perlu. Better restart la. Anda akan diberi paparan bawah ni masa mula2 onkan PC. Tick kat "Don't show... " then OK..



Harap ia dapat membantu anda semua. Ada cara lagi advance, tapi learn the basic first ok..

0 comments:

Post a Comment